Blog

Komu zlecić pozycjonowanie strony

Komu zlecić pozycjonowanie strony?

By prowadzić skuteczne działania w sieci, konieczne jest posiadanie strony internetowej. Jednak trzeba wiedzieć, że strona sama w sobie nie przyniesie zamierzonych efektów, trzeba jeszcze zadbać o odpowiednie pozycjonowanie strony. Jak wiadomo witryna firmy, to jej wizytówka w sieci, dzięki której klient może pozyskać wszystkie informacje na temat przedsiębiorstwa. Co więcej posiadanie strony sprawia, że firma jest uważana za bardziej profesjonalną i zaangażowaną w swoje działania. Czym więc jest pozycjonowanie strony? I jak odpowiednio ją pozycjonować?

Czym jest strona internetowa?

Strona internetowa to wizytówka firmy w Internecie. Dzięki niej klienci mogą w szybki sposób pozyskać wszystkie informacje na temat przedsiębiorstwa, te podstawowe jak: adres, godziny otwarcia, ofertę, numer telefonu i adres email, ale też te bardziej dokładne jak cele jakie firma chce osiągnąć, misje jaką realizuje, co już osiągnęła i w jakim miejscu się obecnie znajduje. Wszystko to sprawia, że klient czuje się zaangażowany w działania firmy i może lepiej ją poznać.

Co więcej widząc jak przedsiębiorstwo prowadzi stronę będzie mógł stwierdzić, czy firma jest zaangażowana w swoje działania w sieci czy też nie. By jednak witryna przynosiła pożądane przez firmę efekty musi być odpowiednio pozycjonowana. Pozycjonowanie strony jest bardzo ważne dla jej skuteczności, im wyżej będzie się ona wyświetlała w wynikach wyszukiwania tym dla firmy lepiej.

Czym jest pozycjonowanie strony?

Jak działa pozycjonowanie strony

Pozycjonowanie strony to wszystkie działania podejmowane w celu poprawy pozycji w wynikach wyszukiwania na pierwszej stronie tuż pod reklamą Google Ads. Pozycjonowanie to proces bardzo złożony. Wymaga on wiedzy i umiejętności z zakresu SEO. By działania te były skuteczne muszą być prowadzone systematycznie, a także powinny być odpowiednio aktualizowane. Proces ten zwykle rozpoczyna się od wyboru odpowiednich słów kluczowych, które po wpisaniu przez użytkownika w wyszukiwarkę sprawią, że będzie wyświetlała się strona internetowa. Oczywiście na działania związane z pozycjonowaniem, składa się wiele innych czynności, które mogą przynosić firmom wiele korzyści.

Komu zlecić pozycjonowanie strony?

Pozycjonowanie strony można zlecić zarówno agencji marketingowej jak i freelancerowi. Wybór zależy już od firmy i od tego jakie wymagania ma ona względem wykonawcy. Poniżej znajdują się zalety zarówno agencji jak i freelancera.

  • Zalety agencji – pierwszą i największą zaletą jest dostępność i łatwość skorzystania z jej usług. Co więcej przez to, że agencja posiada wykwalifikowanych pracowników można być spokojnym, że działania będą prowadzone w sposób dokładny i rzetelny. Co więcej oddając to zadanie agencji, może okazać się, iż do pozycjonowania zostaną zastosowane odpowiednie programy analityczne, na które nie mogłaby sobie pozwolić osoba wykonująca owe działania samodzielnie.
  • Zalety freelancera – tutaj dużą zaletą jest indywidualne podejście do klienta i indywidualna opieka. Co więcej freelancer to osoba, która działa na własny rachunek, dlatego też mocno angażuje się ona w obsługę każdego klienta, by ten następnie polecił go innym. Usługi freelancera są też zwykle tańsze niż usługi agencji.

Dlaczego warto zlecić pozycjonowanie strony specjalistom

Dlaczego warto zlecić pozycjonowanie strony specjalistom?

Warto zlecić pozycjonowanie strony specjalistom, ponieważ zwykle działania zostaną wtedy wykonane efektywniej i skuteczniej niż gdyby były wykonywane samodzielnie. Specjaliści posiadają odpowiednio wiedzę i doświadczenie, dlatego właśnie ich działania będą wykonywane w lepszy sposób. Co więcej pozycjonowanie takie będzie też szybsze i szybciej też będzie można spodziewać się efektów. Podsumowując, zlecając działania pozycjonowania specjalistom, można wówczas osiągnąć więcej korzyści niż wykonując je samodzielnie bez odpowiedniej wiedzy i umiejętności.

Agencja marketingowa – podwykonawca czy partner biznesowy?

Agencja marketingowa nie jest tylko podwykonawcą, który współpracuje z firmą, ale też jej partnerem biznesowym. Jest tak dlatego, że firmę i agencję łączy wspólny cel oraz strategia
i właśnie dlatego rozpoczynając współpracę powinno się postawić na relacje partnerskie. Dzięki nim możliwa będzie skuteczniejsza komunikacja i łatwiejsze mówienie o własnych potrzebach i oczekiwaniach. To natomiast przełoży się na bardziej efektywne działanie i większe korzyści. Z drugiej jednak strony, nie można tez zapominać o odpowiedniej kontroli nad działaniami jakie wykonuje agencja.

 

Praca e-rzecznika dla branży hotelarskiej

Praca e-rzecznika dla branży hotelarskiej

Rok 2020 w znacznej mierze przeniósł życie do sieci. Za pośrednictwem Internetu ludzie komunikują się, oglądają filmy lub spektakle, zaczęli także tam naukę i prace. W związku z pandemią rynek e-commerce bardzo szybko zaczął się rozwijać. Praca e-rzecznika dla branży hotelarskiej zaczęła mieć ogromne znaczenie. Ludzie zaczęli dokonywać zakupów tak naprawdę tylko przez  Internet. Sprawdzali opinie o produkcie lub usłudze, oglądali recenzje. Wszystko to sprawiło, że firmy bardzo dużo uwagi przykładają do swojego wizerunku w świecie online. Popularne stało się zatrudnianie przedstawiciela marki w Internecie, czyli e-rzecznika. Kim jest e-rzecznik? Jak wygląda praca e-rzecznika dla branży hotelarskiej?

Kim jest e-rzecznik?

Większość marek, instytucji, stowarzyszeń wie, że działanie na rynku niesie za sobą wiele pułapek, niedomówień i innych problemów komunikacyjnych. Dlatego najczęściej w celu uniknięcia kryzysu wizerunkowego i zapobieganiu niedomówieniom, korzystają oni z pomocy rzecznika prasowego, którego zadaniem jest komunikowanie się z mediami, odpowiadanie na pytania klientów i petentów, wyjaśnianie różnych kwestii związanych z działaniami danej organizacji, a także reagowanie na niewłaściwe lub nieprawdziwe informacje pojawiające się na jej temat.

E-rzecznik natomiast robi dokładnie to samo tylko w sieci. Jeżeli miałaby paść definicja e-rzecznika to brzmiałaby następująco. E-rzecznik jest reprezentantem marki w Internecie, czuwa on nad jej dobrą opinią, a także pilnuje, aby żadne nieprawdziwe informacje nie pozostały niewyjaśnione.

Jaka jest rola e-rzecznika

Jaka jest rola e-rzecznika?

W momencie, kiedy życie ludzkie tak bardzo przeniosło się do Internetu, e-rzecznik cieszy bardzo dużą popularnością, a jego rola jest obecnie znacząca dla funkcjonowania organizacji w Internecie. Zachowania konsumencie w sieci na przestrzeni lat ulegały zmianom, obecnie większość klientów przed dokonaniem zakupów przegląda opinie o danym produkcie, czyta fora i blogi, ogląda recenzje. Właśnie dlatego tak znacząca jest renoma firmy w Internecie.

E-rzecznik jest osobą, która czuwa, aby żadne złe komentarze na temat przedsiębiorstwa nie zostały niewyjaśnione, albo aby żadna nieprawdziwa informacja nie została skorygowana. Śledzi on wpisy innych, odpowiada na komentarze, analizuje media. Wszystko to jest elementem marketingu szeptanego, czyli działań promocyjnych, których celem jest dotarcie z informacją o marce do jej potencjalnych klientów jednak musi się to stać w sposób jak najbardziej naturalny i spontaniczny. Na czy polega więc praca e-rzecznika dla branży hotelarskiej?

Praca e-rzecznika dla branży hotelarskiej

Pandemia koronawirusa bardzo mocno wpłynęła na branże hotelarską, duża ilość obostrzeń jakie zaczęły obowiązywać spowodowała, że wiele hoteli musiało zostać zamkniętych i nie mogły one przyjmować gości. Wiele z hoteli wykorzystało ten czas i przystosowało się do nowego reżimu sanitarnego i przygotowało się na ponowne przyjmowanie turystów. Obecnie promocja w branży hotelarskiej odbywa się głównie w Internecie, dzięki niemu możliwe jest dotarcie do swojej grupy docelowej i wyróżnienie się spośród tak dużej konkurencji jaka obecnie w niej panuje. Dlaczego warto skorzystać z usług eRzecznika?

Jak wygląda praca e-rzecznika

Praca e-rzecznika w branży hotelarskiej polega na zdobyciu jak najwięcej klientów. Dzieje się to głównie poprzez podkreślanie dobrych cech i zarazem tych najbardziej unikatowych, które posiada każdy hotel. Branża hotelarska ma to do siebie, że nie liczy się w niej tylko cena, ale także standard jakim może pochwalić się hotel. Wybierając zakwaterowanie, turyści bardzo często przeglądają zdjęcia wnętrza ośrodka, jego lokalizację i oczywiście czytają opinie osób, które kiedyś z tego hotelu korzystały i tutaj właśnie potrzebna jest praca e-rzecznika dla branży hotelarskiej. Jak już zostało wspomniane, e-rzecznik stoi na straży dobrych opinii marki i ogólnie rzecz ujmując zajmuje się jej komunikacją.

W branży hotelarskiej i jedno i drugie jest bardzo ważne. Ludzie oczekują, że ktoś pomoże im przy wyborze odpowiedniego zakwaterowania na przykład na czas wakacji. E-rzecznik jest osobą, która odpowie na wszystkie pytania klienta, sprawdzi czy aby na pewno żaden negatywny komentarz nie pojawił się w mediach, a jeśli tak się stanie odpowie na niego. Wszystkie te działania, sprawią, że hotel będzie uznawany za godny zaufania, a obsługa profesjonalna i przyjazna klientowi. Wzbudzenie dobrych emocji w konsumencie jest jedną z najważniejszych czynności jakie wykonuje reprezentant marki. Praca e-rzecznika dla branży hotelarskiej jest bardzo ważna, bo to właśnie on zadba o jak najlepszy wizerunek danego hotelu w sieci.

Komu zlecić optymalizację strony internetowej

Komu zlecić optymalizację strony internetowej?

Wiele firm zastanawia się, czy warto inwestować w optymalizację strony internetowej. Choć zawsze oznacza to dodatkowy koszt, to proces ten zwiększa szanse na osiągnięcie sukcesu i lepsze osiągi. Kluczowe znaczenie zdaje się mieć zatem to, komu powierzymy tę usługę. Podpowiadamy, na co należy zwracać uwagę decydując się na optymalizację strony internetowej.

Czym jest optymalizacja strony www?

O optymalizacji strony internetowej z pewnością słyszał każdy przedsiębiorca posiadający własną witrynę. Nie każdy jednak zdaje sobie sprawę, co dokładnie kryje się pod tym pojęciem. Optymalizację strony internetowej należy postrzegać jako jeden z elementów szerzej ujmowanego pozycjonowania (SEO). Warto na chwilę zatrzymać się przy tym, co znaczy skrót SEO. Jego rozwinięciem jest pojęcie Search Engine Optimization oznaczające proces ukierunkowany na osiągnięcie przez daną witrynę możliwie najwyższej pozycji w bezpłatnych wynikach wyszukiwania dla określonych słów bądź fraz kluczowych.

Optymalizacja strony internetowej

Dzięki obecności na górze list wyszukiwania strona zyskuje większą popularność, odnotowuje większą liczbę wejść, a sama marka staje się lepiej rozpoznawalna. Wszystko to prowadzi zaś do generowania wyższych zysków. Sama zaś optymalizacja polega najogólniej na dopasowaniu wyszukiwarki do wymagań algorytmu. Stanowi ona dość złożony proces, na który składa się wiele różnych elementów. Optymalizację strony internetowej warto jednak podjąć, bowiem pomijając ją, trudno będzie osiągnąć zadowalające rezultaty SEO. Co więcej, dzięki temu procesowi, witryna ma szansę stać się przyjazną dla użytkowników.

Komu powierzyć optymalizację strony internetowej?

Posiadanie własnej witryny to dopiero połowa drogi do sukcesu. Musi ona bowiem stać się jeszcze popularna wśród użytkowników sieci. W tym właśnie celu stosuje się szeroko zakrojone działania SEO. Każdy, kto rozważa optymalizację strony internetowej, zastanawia się komu najbezpieczniej będzie powierzyć tę usługę. Na rynku działa wiele agencji specjalizujących się w działaniach SEO, jednak nie zawsze wiadomo, która wykona swoje zadanie rzetelnie i w uczciwej cenie. Decydując się na optymalizację strony internetowej, warto zdać się na specjalistach z polecenia, dzięki czemu zyskujemy większą pewność, że wykonają swoją pracę solidnie.

 

Jak działa optymalizacja strony www
Jeżeli jednak nie mamy takiej możliwości, wówczas dokonując przeglądu agencji SEO warto dokładnie przyjrzeć się ich portfolio oraz poczytać opinie klientów na temat świadczonych. Dodatkowo, dokonując wyboru agencji, której powierzymy optymalizację strony internetowej, warto również zwrócić uwagę na stosowane narzędzia monitorujące, formę zawarcia umowy, a także sposób prowadzenia komunikacji. Chcąc zlecić optymalizację strony internetowej, nigdy nie należy kierować się wyłącznie ceną za usługę. Często bowiem niski koszt przekłada się na porównywalnie niską jakość. Tymczasem odpowiednio przeprowadzona optymalizacja jest inwestycją, która może przynieść długofalowe korzyści.

Content marketing a budowanie relacji z klientami

Content marketing a budowanie relacji z klientami

Content marketing, określany również jako marketing treści, stał się jednym ze skuteczniejszych narzędzi budowania przez firmy relacji z klientami. Te stanowią zaś jeden z kluczowych warunków sukcesu rynkowego. Dlatego kwestia content marketing a budowanie relacji z klientami z pewnością warta jest poświęcenia jej nieco więcej uwagi.

Czym jest content marketing?

Co to jest content marketing

Żeby zrozumieć jakie znaczenie ma content marketing dla budowania trwałych relacji z klientami, warto w pierwszej kolejności nakreślić jego znaczenie. Kluczowym celem jest w tym przypadku nawiązywanie i podtrzymywanie długoterminowych relacji z klientami, dzięki którym firma pozyskuje ich zaufanie i lojalność. Stąd też zależność: content marketing a budowanie relacji z klientami stanowi nieodłączny element tej dziedziny.

Sam content marketing stanowi w największym uogólnieniu docieranie do odbiorców za pomocą interesujących ich, wartościowych treści. Docelowo działania w tym obszarze mają za zadanie również poszerzenie grona klientów. Stąd też treści tworzone w ramach content marketingu odnoszą się do produktów bądź usług, a także wizerunku danej marki. Warto przy tym podkreślić, że nie koniecznie musi być to treść pisana, lecz także przekazy audiowizualne oraz graficzne. Nie tyle więc liczy sam środek przekazu, co nawiązywanie relacji z odbiorcami poprzez przekazywanie im wartościowych treści. W tym kontekście zależność content marketing a budowanie relacji z klientami zdaje się więc być czymś oczywistym.

Jak pozyskać grono zadowolonych odbiorców – content marketing a budowanie relacji z klientami

Zadowolenie klienta a content marketing

Jak wiadomo, szeroka grupa zadowolonych odbiorców jest jednym z głównych wyznaczników sukcesu współczesnych firm. Cel ten można realizować na wiele sposobów. Content marketing a budowanie relacji z klientami stanowi kwestię, nad którą pochyla się ostatnio coraz więcej marek. Treść stanowi bowiem podstawę wszelkich działań marketingowych, choć dość często aspekt ten bywa pomijany, a wręcz lekceważony. A to duży błąd. Dobrze opracowany i wykorzystany content może bowiem przynieść firmie szereg korzyści oraz poszerzyć krąg jej klientów. Content marketing a budowanie relacji z klientami opiera się na założeniu, że głównym celem tego rodzaju strategii marketingowej, jest pobudzenie zaangażowania odbiorców oraz przyciągnięcie ich uwagi.

Dopiero to pozwoli realizować kolejne cele, takie jak wzrost sprzedaży oraz pozyskiwanie nowych klientów. Odpowiednio opracowane treści są również w stanie pobudzić zaangażowanie odbiorców w komunikację z marką. To dlatego zależność content marketing a budowanie relacji z klientami jest tak silna. Publikowane treści powinny być zatem nie tylko interesujące, ale wywierać wpływ na odbiorcę, zachęcać go do interakcji. W tym celu coraz więcej marek buduje przekazy oparte na emocjach, które pomagają prowadzić owocną komunikację. Należy jednak pamiętać, że choć w content marketingu tkwi ogromny potencjał, to nieumiejętnie tworzone treści mogą zamiast pomóc w budowaniu trwałych relacji z klientami, zadziałać na niekorzyść firmy.

Wykorzystaj potencjał event marketingu

W związku z tym, że pandemia Covid-19 powoli przygasa, następuje luzowanie kolejnych obostrzeń. Powoli wracamy do standardowego trybu życia, co stwarza nowe możliwości dotarcia do klientów. Odmrażanie gospodarki to również powrót koncertów i spotkań w grupach, a więc nowa przestrzeń dla przestrzeń event marketingu. Jak czerpać z tego potencjału? Mamy kilka podpowiedzi!

Po co nam event marketing?

Standardowe reklamy statyczne na przykład eksponowane przy drogach dawno przestały przynosić oczekiwany efekt. Dzisiaj trudno o uwagę odbiorców, marketingowy muszą, więc zawzięcie walczyć o tym, by zbudować silny i rozpoznawalny brand. Jedną z ciekawszych metod wykorzystywanych efektywnie przed pandemią był event marketing. Z uwagi na trwający lockdown ta dziedzina promocji była nieco uśpiona, jednak obecnie wraca z podwójną mocą. Dlaczego? Otóż społeczeństwo spragnione wszelkich wydarzeń z pewnością chętnie podda się naszym działaniom z zakresu reklamy eventowej. Co dzięki tego typu inicjatywom możemy zyskać? Przede wszystkim umocnić świadomość marki, pozyskać nowe grono klientów, a tym samym zwiększyć zyski. Ponadto event marketing to świetne narzędzie na wzmocnienie więzi nie tylko z klientami, ale również z pracownikami.

Event marketing jak to robić?

Inicjatywy z zakresu branży eventowej można podejmować na wiele sposobów. Choćby jako organizator koncertu, wystawca na targach, czy sponsor ważnego wydarzenia sportowego. Event marketing to też uczestnictwo w różnego typu imprezach branżowych. Bywanie na takich wydarzenia pozwala poszerzać sieć kontaktów.

Strategia na event

Wbrew pozorom działanie w zakresie reklamy eventowej to działanie wieloaspektowe, które powinno być poparte gruntowną analizą celów, grupy docelowej, budżetu oraz rodzaju aktywności. Dobrze skrojona kampania eventowa to skuteczny sposób na pozyskiwanie wartościowych, zaangażowanych leadów. Pamiętajmy, że rodzaj działania, który wybierzemy oraz zakres inicjatywy powinny być ściśle dopasowane do naszego targetu oraz pożądanych celów. Pamiętajmy, że event marketing potrzebuje odpowiedniego wsparcia w innych kanałach komunikacji takich jak strony internetowe, social media, prasa, czy telewizja. Bowiem tylko wielowątkowe działanie w zakresie organizacji wydarzeń, ich promowania oraz relacjonowania przyniesie korzyści naszej firmie.

Teksty synonimizowane – gdzie i jak się je stosuje?

Pozycjonowanie strony internetowej to zajęcie, które zabiera sporo czasu. Gdyby osoba, która zarabia w ten sposób na co dzień, miała zajmować się działaniami SEO tylko dla jednej strony, nie kalkulowałoby się to finansowo. Pozycjonerzy więc ułatwiają sobie życie, korzystając ze specjalnych narzędzi, dzięki którym powstają rozbudowane strony o podobnej treści. Wypełniający je kontent tworzy się na bazie wzorcowego tekstu synonimizowanego. Jakie jest zastosowanie tekstów z synonimami i jak tego dokonać?

Czym jest tekst synonimizowany?

Zamiast używać frazy tekst synonimizowany można po prostu powiedzieć tekst z synonimami. Mimo wszystko osoby, które nie zajmują się ani pozycjonowaniem, ani copywritingiem mogą nie wiedzieć, czym są takie treści. Tekst z synonimami może mieć dowolną postać. Jego cechą charakterystyczną są klamerki i pionowe kreski, które oddzielają od siebie wyrazy będące swoimi synonimami. Przykładem zdania, które mogłoby być częścią tekstu synonimizowanego może być chociażby {Dom|budynek|obiekt) (stał|był|znajdował się} na {wzgórzu, pagórku|górce}.

Na tym przykładzie można zauważyć, że nie jest to typowy tekst, jaki zleca się do napisania agencji marketingowej. Bardziej przypomina język programowania, a to dlatego, że pisze się go pod specjalne programy, tak zwane mieszarki. Dzięki nim udaje się wygenerować kilka zdań z tego jednego, zawierające różne kombinacje podanych w nawiasach klamrowych synonimów.

Dlaczego teksty synonimizowane są potrzebne?

Strona internetowa, która powinna być widoczna w wyszukiwarce, nie może w niej po prostu być. Stron w Google jest całe mnóstwo – prawdopodobnie ich liczba szłaby w miliardy, dlatego bez pozycjonowania witryna zaginęłaby w gąszczu innych i nikt by o niej nie wiedział, że istnieje. Natomiast poprzez działania SEO, na przykład zaplecza pozycjonerskie, udaje się pozyskiwać dobrej jakości linki zwrotne. Dzięki nim strona zyskuje „mocne plecy” z zewnątrz w wyszukiwarce Google.

Zaplecze SEO to nic innego jak strona internetowa. By linki, które się na niej znajdują, miały swoją wartość w „oczach” Google, musi być to zaplecze rozbudowane, zawierające unikalną treść. Wtedy właśnie z pomocą przychodzą teksty synonimizowane, które pozwalają stworzyć z jednego, wzorcowego tekstu nawet do kilkudziesięciu innych o podobnym stylu i tej samej tematyce.

Google wciąż się „nabiera” na takie sztuczki pozycjonerskie, które są gdzieś pomiędzy dozwolonymi praktykami a niedozwolonymi. Roboty Google odczytują takie teksty jako unikalne, ponieważ każde zdanie jest inne pomimo to, że cały tekst jest dokładnie o tym samym, co poprzedni. Im więcej dodaje się synonimów i im więcej przeplata się całych zdań z tymi, które są w pierwowzorze, tym lepiej dla takiego tekstu.

Gdzie najczęściej teksty synonimizowane znajdują zastosowanie?

Jak już wspomniano pozycjonerzy tworzą teksty z synonimami pod zaplecza SEO. Dzięki nim wyszukiwarka Google cały czas postrzega taką stronę jako rozwijającą się i wzbogacaną nowymi treściami.

Firmy, które chcą zaistnieć w świadomości potencjalnych klientów, starają się być również widoczne na stronach internetowych typu katalogi firm. Zamieszcza się w nich krótkie opisy o tym, czym się firma zajmuje i jak długo jest na rynku. Dodatkowo podaje się również dostępne formy kontaktu. Jako że takich katalogów firmowych i branżowych jest dużo, można ułatwić sobie pracę, tworząc właśnie teksty synonimizowane. Zdecydowanie przyspieszają cały proces, a w każdym takim katalogu widnieje podobna treść napisana w nieco inny sposób.

Zaplecze SEO może być zwykłą stroną internetową, jak również taką, na której zamieszcza się linki zwrotne prowadzące do pozycjonowanej witryny. Teksty synonimizowane przydają się do obydwu tych wariantów zapleczy.

Jak powstają teksty oparte na synonimach?

Pomimo tego, że powstaje coraz więcej programów, które umożliwiają tworzenie tekstów z synonimami, lepiej zlecać je specjaliście, na przykład copywriterowi. Człowiek ma większe wyczucie, w jaki sposób dobierać synonimy i budować zdania, by teksty te nie brzmiały sztucznie i tak, jakby wygenerował je robot. Google kładzie nacisk na to, by treści były przyjazne dla użytkowników, więc najlepiej tworzyć je albo samodzielnie, albo zlecając komuś, kto sam je napisze.

Czy sprzedaż na marketplace to dobry pomysł?

Wchodząc na najpopularniejszą przeglądarkę i wpisując nazwę produktu, w pierwszej kolejności pojawiają się wyniki, które prowadzą do sklepu założonego na marketplace. Wydawać by się mogło, że to korzystna opcja dla tych, którzy chcieliby sprzedawać jak najwięcej swoich produktów takim miejscu. Czy jednak faktycznie tak jest?

Mniejszy koszt obsługi serwisu sprzedażowego

Zakładając sklep e-commerce na marketplace, można znacznie ograniczyć wydatki na prowadzenie działalności w sieci. Nie trzeba bowiem wydawać olbrzymich kwot na dedykowaną platformę dla takich serwisów. Nie przeznacza się środków na technika, który skonfiguruje i dopasuje stronę pod taki skrypt, a także na domenę i na hosting.

Zatem są to zwykle oszczędności, które mogą sięgać nawet kilkudziesięciu tysięcy złotych. W zależności od tego, jak dużo, jak różnorodne sprzedaje się towary i w jakiej lokalizacji. Dla początkującego e-przedsiębiorcy na ogół obraz tak wielu środków pozostających w portfelu, wystarczająco mocno działa na wyobraźnię. Ostatecznie więc decyduje się zwykle założyć konto w takim miejscu w sieci.

Prosta obsługa e-sklepu dla sprzedawcy i dla kupującego

Marketplace ma dość prostą strukturę, do jakiej wiele osób już się przyzwyczaiło. Dlatego też pomimo olbrzymiej ilości produktów i sklepów, spośród których można wybierać, obsługa jest stosunkowo prosta i intuicyjna. Mogą na ogół w ten sposób wypowiedzieć się właściciele sklepów prowadzonych w takim serwisie, jak i ci, którzy dokonują w nich zakupu. Prosta obsługa to zaoszczędzony czas, a tego obecnie zwykle nie ma się pod dostatkiem. Im szybciej można kupić to, czego się poszukuje, tym lepiej, a marketplace pod tym względem wypada najczęściej naprawdę dobrze.

Sposób, w jaki marketplace jest postrzegany wpływa na popularność sklepu na takiej platformie

Zakładając e-sklep na marketplace, trzeba liczyć się z tym, że jakby jest się trochę pod skrzydłami dużej marki. W zależności od tego, jak ona jest postrzegana, zakupy w takim miejscu w sieci będą mniej lub bardziej popularne. Zdecydowanie więc sprawdza się tutaj powiedzenie, że jest dobrze, jak jest dobrze. A jeśli marketplace kojarzy się z jakimiś oszustwami, czy też z kiepską obsługą klienta? Wtedy wielu internautów będzie wolało zrobić zakupy w tradycyjnym sklepie internetowym.

Wiążąc się z marketplace, nie trzeba się już promować w sieci

Większość serwisów typu marketplace jest atrakcyjnych dla e-sprzedawców, ponieważ nie trzeba prowadzić dodatkowych działań w zakresie promocji w sieci. Działania SEO zamykają się w obrębie takiej platformy i można samodzielnie nimi zarządzać. Ewentualnie zdać się na automatyczne rozwiązania, jakie proponuje wybrana platforma tego typu.

Zatem, jeśli tylko prowadzi się e-commerce na marketplace, wystarczy zadbać o używanie odpowiednich słów kluczowych. Powinny pojawić się w opisach i nazwach produktów, a potencjalny klient łatwo znajdzie te towary w gąszczu dostępnych ofert.

Budowanie własnej marki jest trudne na marketplace

Kupujący na popularnych platformach zrzeszających sprzedawców online skupiają się bardziej na ofercie niż na marce. Zamawiając więc produkty, bardzo szybko zapominają o tym, w jakim sklepie na marketplace kupili taki przedmiot. Wyjątkiem jest sytuacja, gdy będą zadowoleni, a zamówienie dotyczyło produktu, który co jakiś czas trzeba kupować, ponieważ się zużywa, jak artykuły spożywcze.

Na czym polega trudność budowania marki na takim serwisie? Wszystkie działania promocyjne w pierwszej kolejności nakierowują na marketplace, a nie na nazwę sklepu. Chcąc zaistnieć w świadomości konsumenta, trzeba pomyśleć o tym, by automatyczna informacja zwrotna o przyjęciu zamówienia i otrzymania zapłaty nie była szablonowa. Oczywiście, jeśli istnieje taka możliwość, gdy takie treści nie są generowane ze skryptu, na jakim działa marketplace.

Problem z budowaniem zaufania do sklepu na marketplace

Jeśli nie ma się typowego e-commerce poza marketplace? Wtedy potencjalny odbiorca, który po raz pierwszy chce zrobić zakupy w takim miejscu, może nie złożyć zamówienia. Tym bardziej gdy niewiele osób skorzystało z oferty serwisu i nie pozostawiło żadnego komentarza na temat zakupu. W trudnej sytuacji więc znajdują się ci sprzedawcy, którzy chcą zacząć sprzedawać na takiej platformie. Muszą się liczyć z tym, że na starcie przegrywają ze sklepami, które już cieszą się zaufaniem, bo mają wielu zadowolonych kupujących.

Biorąc pod uwagę wszystkie powyższe aspekty, każdy może zauważyć takie mocne i słabe strony posiadania e-sklepu na marketplace.

Kampanie niskobudżetowe – tanio i skutecznie

Czasami Mniej znaczy więcej… i nie, wcale nie oznacza to gorszej jakości. Ta teoria przekłada się w zasadzie na wszystkie obszary życia. Każde działanie, odpowiednio ukierunkowane i realizowane rzetelnie, prędzej czy później przyniesie efekty. Liczy się konsekwencja, a przede wszystkim pomysł. W marketingu zasada ta działa podobnie. W wielu przypadkach marketingowcy zaobserwują dużo lepsze efekty w ograniczonych zasięgowo kampaniach, niż tych ogólnopolskich. Masz koncept? Rozwiń go, rozłóż na czynniki pierwsze, dookreśl KPI i działaj! Kampanie niskobudżetowe wbrew pozorom, mogą zapewnić markom zainteresowanie wśród konkretnej grupy odbiorców. A tym samym zbudują stałą sprzedaż asortymentową.

Własny punkt widzenia

Start kampanii zawsze jest stresujący. Szczególnie odczuwają to ‘świeżynki’, które dopiero pracują na swój sukces w biznesie. Niezależnie od tego czy reklama ma zasięg lokalny czy ogólnopolski, należy ją odpowiednio zaplanować. Każda aktywność marki powinna mieć ściśle dookreślony harmonogram działania, a przede wszystkim cele. Nie wystarczy stworzyć spot i przesłać go rozgłośni radiowej. Owszem, można tak zrobić i w wielu przypadkach niestety ‘reklamowanie się’ przyjmuje taką formę. Warto jednak zastanowić się nad tym, jakie marka ma oczekiwania względem planowanej promocji? Przed każdym tego typu działaniem, należy rozważyć jego skuteczność z własnego punktu widzenia. Tak jak nie każdy lek uratuje życie wszystkim chorym, tak nie każda reklama, sprawdzi się wszystkim graczom rynkowym. Na szczęście w XXI wieku wybór narzędzi marketingowych jest ogromny. Co więcej, nowoczesne kanały, pozwalają firmom rozwijać swoje wizje sprzedaży na różnych płaszczyznach. Podstawa to koncept, bo ograniczeniem jest jedynie wyobraźnia.

Konsumencki punkt widzenia

Nie trzeba więc być gigantem, by realizować efektywne kampanie. Wystarczy je odpowiednio zaplanować. Dobry marketing ma swoją przyczynę, działanie, weryfikację i efekty. W jaki sposób dotrzeć do potencjalnego konsumenta? Głównym punktem odniesienia jest właśnie on. Dlatego obierając ‘cel’, należy go dobrze poznać. Zadaniem marki jest szczegółowa analiza profilu swojego odbiorcy. Wiek, płeć, lokalizacja, dochody, częstotliwość zakupów i….zainteresowania! Tak, dzięki szczegółowemu wniknięciu do świata konsumenta, łatwiej jest do niego dotrzeć i przyciągnąć jego uwagę. A to jak wiadomo nie jest łatwe, biorąc pod uwagę konkurencję.

Siła contentu

Geolokalizacja to punkt wyjścia do zastosowania jednej z najbardziej ekonomicznych form promocji, czyli lokalnego wyszukiwania. Działanie opiera się na algorytmie. Użytkownik otrzymuje jednak nie tylko listę najbardziej pasujących stron usługowych, ale i polecenia tych w pobliżu. Warto zadbać również o dodanie firmy do Google Maps. Wizytówka w wyszukiwarce pozwoli klientom bez problemu znaleźć podstawowe informacje o marce i do niej dotrzeć. Dlatego tak istotny jest także content, który często marki traktują po macoszemu. Tymczasem jednak dzięki optymalizacji SEO, rośnie ich pozycja w wyszukiwarce. Efektywność słów kluczowych przekłada się na liczbę odwiedzin strony internetowej lub sklepu. W wielu przypadkach to marketing treści okaże się przysłowiowym ‘wabikiem’, wzbudzającym zainteresowanie. Przemyślany content na firmowych blogach lub domowych www, może być przyczyną regularnych odwiedzin i interakcji z konsumentami.

Zaistnieć w życiu lokalsów

W marketingu właśnie o interakcję chodzi. Działanie aż prosi się o feedback. Reakcja odbiorców na promocję jest potwierdzeniem efektywności kampanii. Jednym z tańszych kanałów reklamowych, pozwalających budować silną więź z konsumentami są social media. Każda szanująca się marka ma swój profil na Facebooku czy Instagramie. Dla Pana X sociale stały się głównym źródłem weryfikacji wiarygodności firmy. W wielu przypadkach markę ocenia się właśnie poprzez jej ‘życie’ w kanałach społecznościowych. Zarówno FB jak i IG czy Twitter, dają firmom szereg możliwości do zaistnienia w świadomości odbiorców. Regularne publikacje na własnych wallach, zainteresowanie życiem mediów, komentowanie wpisów innych przedsiębiorstw – to wszystko wpływa na widoczność w sieci.

Kampanie niskobudżetowe jeśli są odpowiednio prowadzone, mogą przynieść marce sukces. Wystarczy odpowiednio dookreślić swojego odbiorcę, a następnie dotrzeć do niego. Szczegółowa analiza profilu konsumenta, daje firmie przewagę nad innymi. Znajomość jego zainteresowań, pozwoli wykorzystać dodatkowe narzędzia promocji, które być może pominęła konkurencja. A które dla niej staną się ‘furtką do sukcesu’.

Jak napisać skuteczny i profesjonalny artykuł sponsorowany?

Artykuł sponsorowany to bardzo popularna ostatnio forma prowadzenia marketingu. Jest interesujący dla odbiorcy, bo zawiera pewną wiedzę i przydatne informacje. A dla marki może przynieść efekty w postaci pozytywnego wizerunku, zwiększenia zasięgów i osób obserwujących. Żeby jednak tak się stało, tekst musi spełniać szereg wymogów i być napisany w oparciu o jasny wyznaczony cel. Powinien także zawierać konkretne informacje o produkcie i marce, która go produkuje. Zobaczmy, jak osiągnąć cel i sprawić, żeby artykuł był skuteczny?

  1. Artykuł, nie reklama.

To ważne, Twoi odbiorcy nie chcą słuchać przechwałek. Nie interesuje ich nachalne wciskanie produktu, jeżeli pójdziesz tą drogą, osiągniesz efekt przeciwny do oczekiwanego. Zniechęcisz ich. Czytelnik chce mieć realną korzyść z artykułu, żeby docenić jego wartość. Jeżeli ją zauważy, będzie gotowy kliknąć w link i dowiedzieć się więcej o produkcie, a nawet go kupić.

Marketing trzeba ukryć w gąszczu informacyjnym. Pisać w tonie poradnika, dzieląc się informacjami zza kulis, dobrze jest przestawić to jako coś niedostępnego zwykłemu użytkownikowi. To doda prestiżu Twojemu tekstowi.

  1. Sposoby na prezentację:

Wstęp.

Nie rozpoczynajmy od prezentacji produktu, to zniechęca. Spróbujmy opisać jakąś ciekawostkę, warsztat pracy, historię powstania, jakąś wyjątkową cechę produktu. Coś, co sprawi, że klient będzie chciał dowiedzieć się więcej i sam będzie ciekaw, czym ten produkt jest. Wstęp powinien być kwintesencją artykułu, chwycić czytelnika za kołnierz.

Produkt dostępny na specjalne zamówienie.

To podkreśli wyjątkowość, sprawi, że klient poczuje się traktowany indywidulnie. Bo przecież nikt nie lubi spotkać koleżanki w takich samych ubraniach, lubimy czuć się jedyni w swoim rodzaju.

Tekst promujący.

Tutaj wkraczamy na cienki lód. Z jednej strony – mamy pokazać nasz produkt w jak najlepszym świetle, podać jego cechy, zainteresować. Z drugiej jednak strony, nie ma to być nachalna reklama. I żeby być potraktowanym serio, należy te zalety udowodnić. Można to zrobić podając opinie zadowolonych klientów, zdjęcia, infografiki, film na którym znana osoba używa produktu.

Pamiętajmy, że zdjęcia w Internecie odgrywają rolę niezwykle ważną, to one odpowiadają wzięciu do ręki, przymierzeniu. Muszą być dokładne i atrakcyjne. Kupujemy bowiem oczami i sercem.

Język.

Miej na uwadze, do kogo piszesz. Każdy produkt ma swojego klienta docelowego, który ma swoje ulubione słownictwo i takie, które go drażni. Musisz dobrze przygotować się do napisania tekstu trafiającego zarówno do młodzieży jak i do konkretnej grupy zawodowej, np. lekarzy.

Zakończenie.

Tutaj musi spaść bomba. Zakończenie to mocny akcent, podsumowanie, które nie zostawi wątpliwości, że klient musi kliknąć w link i kupić produkt.

  1. Od ogółu do szczegółu.

Nie stosuj rozwlekłego języka, jeżeli zanudzisz odbiorcę, przegrałeś. Zamknie tekst natychmiast. Stosuj ciekawe, krótkie sformułowania, podawaj przykłady, przeplataj tekst ciekawostkami. Pisz językiem prostym, zrozumiałym dla wszystkich, a techniczne szczegóły podawaj w sposób zrozumiały. Nie może jednak zabraknąć słownictwa typowego dla danej branży. Chodzi o to, żeby sprawić wrażenie specjalisty w danej dziedzinie.

Unikaj słowa „nie”. Nasz mózg notuje je jako coś negatywnego. Lepiej jest napisać, że „rower jest lekki”, zamiast „rower nie jest ciężki”.

Jest także jedna, nadrzędna zasada pisania artykułów sponsorowanych. Za wszelką cenę bądź obiektywny. Lepiej mniej „zachwalać” i zostać pozytywnie odebranym, niż przesadzić.

GoWork a negatywne opinie o marce

GoWork to jeden z serwisów, gdzie można znaleźć atrakcyjne ogłoszenia pracy. O jego popularności świadczy fakt, że miesięcznie odwiedza go prawie 2,5 mln osób. To jednak nie tylko ogłoszenia dla potencjalnych kandydatów. To również miejsce, gdzie można wyrażać opinie o poszczególnych firmach.

Opinia o danym pracodawcy

GoWork postanowiła wyjść swoim użytkownikom na przeciw aby przeciwdziałać mobbingowi i patologii w pracy. Zawiedzeni pracownicy otrzymali prawo wyrażenia opinii o danej firmie. Często nie chodzi tutaj o markę ale o konkretny sklep, przedsiębiorstwo, które może działać pod szyldem znanej marki. Użytkownicy mają również prawo do wyrażenia swojej dobrej opinii, dzięki czemu można zbudować pozytywny wizerunek swojej firmy. Pomaga to również potencjalnym kandydatom w poszukiwaniu pracy. Jeżeli dana marka będzie miała wielką ilość negatywnych komentarzy, będziemy starać się unikać tego miejsca pracy.

Negatywne opinie

Jak łatwo się domyślić negatywne opinie nie wpływają korzystnie na wizerunek danej firmy. Nie ma się czemu dziwić, że nikt nie będzie chciał nam zaufać. Co należy robić w takim przypadku? Reagować. Zanim jednak zdecydujemy się na usunięcie komentarzy, których może być mnóstwo (nie tylko w tym serwisie ale i jemu pokrewnych) pomyślmy o tym co należy zrobić. Każda marka powinna reagować na negatywne komentarze szybko i umiejętnie. Niekoniecznie musi to być związane od razu z ich usunięciem.

Reakcja – interakcja

Zamiast usuwać komentarze – zareagujemy. Wejdźmy w interakcję z danym użytkownikiem i udzielmy wyważonej, wartościowej, merytorycznej wypowiedzi. Będzie świadczyło to na naszą korzyść. Nie będziemy chcieli usuwać, tylko będziemy dążyli do wyjaśnienia danej sytuacji. Warto pokazać, że negatywna opinia wpłynie na poprawienie jakości usług lub nawet warunków pracy w danym przedsiębiorstwie. Może faktycznie ktoś poczuł się urażony tym co mu powiedzieliśmy. Należy przeprosić pod wpisem. Taka reakcja korzystnie wpłynie na nasz wizerunek. Będzie świadczyło to o tym, że żadnej sprawy nie bagatelizujemy i potrafimy przyznać się do popełnianych błędów.

Czas na reakcję

Pomyślmy i działajmy. Nie w sposób odwrotny. W przypadku negatywnych opinii zawsze liczy się czas. Jednak przemyślmy dwa razy to co mamy zamiar zrobić lub napisać. Może faktycznie ktoś ma rację? Czy nasze praktyki prowadzenia przedsiębiorstwa nie należą do odpowiednich? Może warto wprowadzić jakieś usprawnienia? Czasem warto “ugryźć się w język” zanim cokolwiek odpowiemy. Nie możemy jednak reagować na daną opinię po długim czasie, np. dopiero po dwóch dniach. Po takim czasie wizerunek naszej firmy może być mocno nadszarpnięty – nie tylko w serwisie GoWork.

Warunki pracy

W specjalnej zakładce aktualności w GoWork można pokazać warunki pracy w danym przedsiębiorstwie. Pokażmy nasze imprezy integracyjne, spotkania towarzyszące, które wpływają na to, że zespół może się jeszcze bardziej jednoczyć. Oczywiście o zgodę na umieszczenie takich fotografii musimy pytać naszych podwładnych. Pokazanie, że nie żyjemy tylko wypełnianiem codziennych obowiązków ale oprócz tego pozwalamy sobie na małe szaleństwa pod postacią wspólnych zabaw, świętowania sukcesów firmy, pomaga w zbudowaniu pozytywnego wizerunku firmy. Jeżeli ktoś będzie zarzucał nam nudę, brak jakichkolwiek rozrywek od czasu do czasu – będziemy mieli jawny dowód na to, że tak nie jest. Tego rodzaju zdjęcia warto umieszczać od samego początku – jeżeli tylko będziemy je mieli. Dzięki temu wdrożymy działania prewencyjne mające na celu zneutralizowanie negatywnych komentarzy.