
Agencja marketingowa – podwykonawca, czy partner biznesowy?
Agencje reklamowe to siła napędowa współczesnego biznesu. Nie tylko potrafi spektakularnie zwiększyć sprzedaż, ale za sprawą ich pracy Twoja firma może znaleźć się na ustach tysięcy osób. Zastanawiasz się, jak wygląda taka współpraca? Śpieszymy z odpowiedzią.
Z teoretycznego punktu widzenia agencja marketingową to firma, która zajmuje się przygotowywaniem i kompleksową realizacją działań reklamowych dedykowanych produktom ,usługom lub markom z wykorzystaniem dostępnych kanałów promocyjnych. W praktyce wyróżnia nie kilka rodzajów agencji marketingowych.
Rodzaje agencji marketingowych
Najpopularniejszym podziałem jest wyodrębnienie firm świadczących kompleksowe usługi tzw. 360 stopni oraz agencji ściśle wyspecjalizowanych. Te pierwsze zazwyczaj oferują działania z zakresu zarówno mediów tradycyjnych, jak i cyfrowych. Agencje full service zatrudniają sztaby specjalistów, którzy czuwają na przebiegiem poszczególnych procesów.
Istotnym elementem rynku są też agencje internetowe zajmujące się działaniami z zakresu digital. Skupiają one w jednym miejscu ekspertów w dziedzinie marketingu internetowego, którzy swoją wiedzą i doświadczeniem potrafią wesprzeć firmy w działaniach typu online. W tego typu firmach można liczyć na wsparcie grafików, programistów, specjalistów od reklamy, copywriterów, fotografów oraz fachowców tworzenia zakresie kampanii internetowych, social media specjalistów i wielu innych.
Kolejnym ważnym ogniwem są agencje realizujące zadania z zakresu public relations, które oferują wsparcie w zakresie tworzenia contentu, budowania strategii komunikacji, copywritingu, budowania relacji z autorytetami w danej branży oraz dziennikarzami, a także zajmują się organizacją eventowów i konferencji prasowych.
Fundamentem rynku agencyjnego są firmy świadczące usługi z zakresu SEO, SEM i Adwords. Realizują one zadania z zakresu sprowadzania ruchu na naszą stronę i generowania sprzedaży. Istnieją też agencje wyspecjalizowane w brandingu, firmy eventowe oraz te, które zajmują się marketingiem performance.
Podwykonawca, czy partner biznesowy?
Niezależnie od tego, z którą z agencji postanowisz współpracować, pamiętają tym, że jest to nie tylko Twój podwykonawca. To przede wszystkim Twój partner biznesowy. Łączą Was wspólne cele oraz strategia, dlatego podczas kreowania modelu współpracy, warto postawić na relacje partnerskie. Będą one sprzyjały wymianie pomysłu oraz swobodnemu wyrażaniu oczekiwań, co z pewnością przełoży się na efektywność prowadzonych działań. Równocześnie nie zapominaj o kontroli prowadzonych procesów oraz mierzeniu efektywności podejmowanych przez agencję inicjatyw.
Leave a Reply